Wat te doen als je huidige registrar niet meewerkt aan de verhuizing?
Een provider is verplicht om de verhuiscode binnen 5 dagen af te geven aan de rechtmatige eigenaar van een domeinnaam. Als je moeite hebt om de code te verkrijgen, kun je de volgende stappen ondernemen.
Controleer of je de houder bent
De eigenaar van een domeinnaam is vaak terug te vinden in de WHOIS-gegevens. In sommige gevallen worden deze gegevens afgeschermd door het register. Voor .nl-domeinen kun je via SIDN de niet-publieke houdergegevens opvragen.
Escalatieprocedure starten
-
Neem eerst contact op met je provider en vraag om de verhuiscode. Voeg bewijs toe, zoals een identiteitsbewijs of een uittreksel van de Kamer van Koophandel.
-
Werkt de provider niet mee binnen 5 dagen? Controleer dan wie de officiële registrar van het domein is via de WHOIS-gegevens en dien je verzoek daar opnieuw in.
-
Als de registrar ook niet meewerkt, kun je per extensie verschillende stappen ondernemen:
- .nl: Neem contact op met de supportafdeling van je nieuwe provider voor verdere stappen.
- .be: Vraag de verhuiscode direct aan via de website van DNS Belgium.
- .eu: Via de website van EURid kun je de verhuiscode opvragen.
- Andere extensies: Niet elk register biedt een escalatieprocedure. In dat geval kun je overwegen juridische stappen te ondernemen.
Heb je nog vragen over domeinverhuizingen?
Neem gerust contact op met onze supportafdeling. Wij staan klaar om je verder te helpen.